❗❗❗Zostań Liderem Trendów❗❗❗📣Zgłoś się i zdobądź prestiżowy certyfikat Lidera Biznesu❗❗❗📣  

Rynkowy potencjał – nagrody „Szklanego Tulipana”

28.01.2022 12:00:00

Podziel się

Co roku giełda holenderska Royal FloraHolland przyznaje nagrody Glazen Tulp („Szklanego Tulipana”). Wręczane są w styczniu producentom lub dostawcom roślin ozdobnych bądź koncepcji marketingowych, którzy w poprzednim roku wprowadzili je do obrotu tej znanej aukcji i zgłosili swoje nowości do konkursu. Jest w nim 5 kategorii, a wyróżnione produkty wskazują bieżące mody oraz trendy, jakie panują w naszej branży.

Royal FloraHolland, organizując konkurs Glazen Tulp Award, promuje wartościowe nowości, które są wprowadzane przez jej członków na tę największą na świecie giełdę roślin ozdobnych. Większość kandydujących czy zwycięskich produktów można oglądać „na żywo”, m.in. podczas listopadowych targów Trade Fair Aalsmeer, które stanowią przegląd bieżącego asortymentu i skupiają zainteresowanie profesjonalistów z całego świata.  

Konkurencja Glazen Tulp ma kilka etapów, a ostatecznie międzynarodowe jury wybiera – spośród finałowych kandydatek – te, które jego zdaniem mają przełomowe znaczenie dla przemysłu kwiaciarskiego. Jurorzy oceniają nowe odmiany lub koncepty sprzedaży pod względem komercyjnego potencjału, a także przydatności do masowego obrotu oraz trwałości w transporcie i handlu.

Kategorie, które dotyczą „Szklanego Tulipana”, to: „Kwiaty cięte”, „Rośliny ogrodowe”, „Kwitnące rośliny doniczkowe”, „Zielone rośliny doniczkowe”, „Koncepcje sprzedaży”. Coraz częściej najciekawsze i najbardziej inspirujące zgłoszenia odnoszą się do dwóch ostatnich kategorii.

 

Nietypowe finały

Do roku 2020 zwycięzców ogłaszano i szklane statuetki wręczano podczas uroczystej styczniowej gali, która dodawała splendoru konkursowi.

W kolejnych dwóch latach z uwagi na koronawirusa finały miały kameralny, swojski charakter. Otóż nagrody dowoził do holenderskich producentów członek jury Romeo Sommers, znany prezenter, influencer i konsultant ds. marketingu ogrodniczego. Wizyty te i reakcje nieuprzedzonych zwycięzców filmowano, by potem udostępnić w sieci dokumentację finałowych „pandemicznych” spotkań – niecodziennych, ale z przywiezionym czerwonym dywanem, kwiatami, fanfarami i innymi stosownymi akcesoriami oraz relacjami mającymi bodaj szerszy odbiór niż tradycyjna salonowa gala „pod krawatem”.

 

Skrętnik jak żółw

Największe uznanie w obrębie kategorii „Zielone rośliny doniczkowe” zyskał w br. skrętnik (Streptocarpus) ‘Pretty Turtle’, zgłoszony przez firmy J&P Ten Have oraz Preesman BV. Jest to oryginalna roślina o zwartym pokroju, która niezawodnie przykuwa wzrok. Swoją nazwę odmianową zawdzięcza efektownym mięsistym i ładnie zabarwionym liściom, które mogą się kojarzyć ze skorupą żółwia. Na dorosłych okazach pojawiają się też liliowe, charakterystyczne dla skrętnika kwiaty.

Na drugim miejscu uplasował się pstrolistny skrzydłokwiat (Spathiphyllum) ‘Diamond’ z gospodarstwa Crown Jewels Gloriosa, a na trzecim filodendron brodawkowaty (Philodendron verrucosum) ‘Incensi’ z firmy Van der Arend Tropical Plantcenter.

Wśród półfinalistów znalazła się też m.in. Pilea peperomioides ‘Mojito’ – odmiana roślinnego „pieniążka” o nieregularnie nakrapianych liściach, a do zgłoszonych nowości, które również warto odnotować, należały np. Begonia ×erythrophylla ‘Black Jungle’ czy polyscias krzewiasty (Polyscias fruticosa), oferowany jako „Hawaiiana Ming Gold Bonsai” (atrakcyjne są kremowo obrzeżone liście odmiany ‘Gold’ oraz drzewkopodobna forma rośliny.

 

Oplątwa o niebanalnej barwie

W przypadku kategorii „Kwitnące rośliny doniczkowe” Szklany Tulipan 2021-2022 przyznano firmie Plant Company za oplątwę – Tillandsia capitata. Nagrodzoną nowość wyróżnia atrakcyjna, pomarańczowa barwa przylistków, które kontrastują z ciemnoszarymi liśćmi właściwymi. Charakterystyczny kolor jest mocniejszy przy dużej ilości światła i nie za wysokiej temperaturze. Dodatkową atrakcją dla konsumenta są fioletowe kwiaty, które rozwijają się u góry rośliny już po zakupie. 

Druga pozycja w medalowej stawce przypadła firmie Sion Young Plants za storczyk falenopsis (Phalaenopsis) ‘Odorion’, którego pastelowe, różowe kwiaty, o odcieniu wpisującym się w bieżące trendy kolorystyczne, przyjemnie pachną (aromat opisywany jest jako „mydlany”). Trzecią pozycją na podium może się natomiast pochwalić gospodarstwo Kwekerij Leybaert z Belgii, które zgłosiło do konkursu azalię (Rhododendron) ‘Pink Spider’ o gwiazdkowatych różowo-białych kwiatach.

Spośród półfinalistek, które nie trafiły do ścisłej czołówki, warto wymienić eustomy (Lisianthus) – pełnokwiatowe odmiany z grupy Julietta (oferowane pod nazwą handlową Lisi Lova). Rośliny kierowane do obrotu mają wysokość ok. 30 cm.

 

Topowa ostróżka

Jeśli chodzi o kategorię „Rośliny ogrodowe”, statuetka powędrowała do firmy Van Woudenberg Tuinplanten, honorując ostróżki (Delphinium) – odmiany z grupy Delgenius. Byliny te, polecane również do pojemników tarasowych, wyróżnia: zwarty i mocny pokrój, intensywne krzewienie się roślin, które nie przewracają się podczas uprawy, długotrwałe i obfite kwitnienie, odporność na wysoką temperaturę oraz na choroby. Dostępne są 3 odmiany: niebieska, lawendowa, różowa. 

Kolejne dwie ogrodowe finalistki, które nagrodziło jury, to Thunbergia battiscombei – balkonowo-tarasowe, intensywnie się krzewiące pnącze o fioletowoniebieskich kwiatach z żółtym środkiem oraz proso rózgowate (Panicum virgatum) ‘Oxblood Autumn’ – bylinowa ozdobna trawa.

W półfinałowej stawce znalazła się m.in. szałwia (Salvia) Salgoon ‘Strawberry Lake’ – mieszaniec międzygatunkowy o intensywnym i długotrwałym kwitnieniu, nieodporny na mróz, polecany do uprawy patiowej; konkursowa odmiana ma kwiaty w kolorze magenty.

 

Intrygujące zielone kulki i inne „oscarowe” pomysły

W kategorii „Koncepcje sprzedaży” zwyciężyła seria produktów pod nazwą Marimo, które oferuje firma Esperit Elements. Są to zielone kulki przypominające mech, zanurzone w dużych szklanych naczyniach z wodą, na których dnie znajduje się warstwa kamyków. Jak informują sprzedawcy, „kulki” w rzeczywistości są glonami z rodzaju Cladophora (po polsku – gałęzatka), ale w sektorze roślin ozdobnych wykorzystywane od niedawna. Marimo zyskało aplauz jurorów w konkursie o Szklany Tulipan 2021-2022 jako produkt oryginalny, odpowiadający rynkowym tendencjom i dobry na prezent. 

Drugie miejsce przyznano firmie VDE za koncept Dubaj z serii oferowanej pod marką INTENZ HOME®, dotyczący pokojowej uprawy roślin w wodzie. To zestaw trzech niewielkich szklanych naczyń z roślinami w wersji mini, osadzonych na kolistej ramie, która pasuje do współczesnych wnętrz.   

Z kolei trzecie miejsce przypadło przedsiębiorstwu Aloe Demi za koncepcję marketingową Sukulent ROOTLESS. Polega ona na nietuzinkowym podaniu roślin gruboszowatych (eszewerii, haworsji), które nie są oferowane w doniczkach z podłożem, lecz np. bezpośrednio na ozdobnych podstawkach, jako dość trwała dekoracja wnętrz.

 

Tekst: Alicja Cecot

Zdjęcia: Royal FloraHolland

PEŁEN ARTYKUŁ