❗❗❗Zostań Liderem Trendów❗❗❗📣Zgłoś się i zdobądź prestiżowy certyfikat Lidera Biznesu❗❗❗📣  

Lokalna konkurencja – jak się przebić z ofertą?

Podziel się

Nawet małe, rodzinne firmy ogrodnicze prędzej czy później stają przed wyzwaniami reklamowymi. Utrzymywanie pożądanych wyników w firmie, rozwijanie się i możliwość poszerzania oferty są bowiem dostępne dla tych, którzy potrafią wyróżnić się na tle konkurencji. Czy samo „wyróżnianie się” jednak wystarczy? Co zrobić, by potencjalni klienci dowiedzieli się o naszych produktach i usługach, a następnie chcieli je kupić i po nie wracać? Oto praktyczny poradnik o tym, jak być o krok przed konkurencją, nigdy za nią.

 

Zanim zaczniesz – czy sama unikalność usług wystarczy?

Wielu przedsiębiorców, w tym również z branży ogrodowej, sądzi, że posiadanie w ofercie czegoś wyjątkowego jest gwarantem sukcesu. Jeśli bowiem mamy rzecz, której nie mają inni, to wszyscy klienci, których ta rzecz interesuje, przyjdą do nas. Co jednak, jeśli klienci nie wiedzą, jaką mamy ofertę? Lub co gorsza, nie daliśmy im szansy się dowiedzieć?

Jednym trafnym zdaniem odpowiedział na to kanadyjski historyk Stuart Henderson: „Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt – poza nami – nie wie, co robimy”. To krótki i celny komentarz do tego, dlaczego niektóre firmy, mimo świetnych produktów i usług, nie mają wystarczająco dużo klientów. Lub odwrotnie: dlaczego te, których usługi czasem pozostawiają wiele do życzenia, od klientów nie mogą się opędzić.

Reklama… Jak skutecznie wykorzystywać dostępne narzędzia reklamowe? Co robić, by nie marnować zaplanowanego budżetu, tylko w jego ramach osiągać pożądane wyniki? Zacznijmy od początku.

 

Na początek: reklamy idealnie skrojone

Wyobraźmy sobie sytuację, w której na kampanię reklamową przeznaczamy spory budżet. Postanawiamy przeprowadzić ją z wykorzystaniem różnych miejsc, by o naszej marce zrobiło się głośno. Kampania startuje, pieniędzy wydajemy coraz więcej, a efektów w postaci nowych klientów i zwiększonej ilości zamówień nie widać. Czy to w ogóle możliwe?

Niestety tak. Czasem wystarczy popełnić jeden lub dwa błędy w planowaniu strategii reklamowej, by efekt całej kampanii był marny. Jak zatem zrobić to mądrze i od czego to planowanie zacząć?

Ustal swoją grupę odbiorców. Poświęć na to dużo czasu i wykorzystaj dostępne narzędzia. Możesz posiłkować się statystykami mediów społecznościowych, które podpowiedzą Ci, kim są Twoi odbiorcy, w jakim są wieku, jakiej są płci i gdzie mieszkają, czasem również, jakie mają zainteresowania. To cenna wiedza. Korzystaj także z własnych obserwacji, sięgaj po statystyki do narzędzi, które oferuje Google, jeśli tylko prowadzisz swoją stronę internetową.

Przejdź do stworzenia kilku person, czyli postaci wzorcowych klientów. Zwizualizuj ich, nadaj im imiona, zainteresowania, konkretne cechy. Dzięki temu o wiele łatwiej będzie stworzyć kampanię reklamową, która trafi w ich potrzeby.

Przy szukaniu miejsc na reklamę (zarówno w świecie wirtualnym ,jak i analogowym), dokładnie analizuj, z czego korzystają Twoi potencjalni klienci, Twoje persony. Dzięki temu pozwolisz im usłyszeć o swojej wyjątkowej ofercie, usługach i produktach.

Poruszaj w kampaniach reklamowych to, co jest dla Twoich odbiorców ważne. Odpowiadaj na ich pytania i oczekiwania, zanim zdążą paść z ich ust. Na szczęście wcale nie jest to trudne, jeśli tylko analiza grupy docelowej została wykonana poprawnie i wiesz o swoich odbiorcach dokładnie tyle, ile musisz wiedzieć.

Nie przepalaj budżetu reklamowego na umiejscawianie reklam tam, gdzie nie zobaczą ich Twoi odbiorcy. Czasem produkt lepiej pokazać dziesięciu osobom, z których pięć dokona zakupu, niż tysiącu, z których kupi tylko jedna.

 

Google Ads – by Twoja strona stała się widoczna

Reklamy wyświetlane za pośrednictwem najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej świata to doskonała odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców chcących dopasowywać swoje reklamy do klientów. Dlaczego? Bo Google Ads to więcej niż reklama. To podążanie za klientem i stopniowe przedostawanie się do jego świadomości i podświadomości. A Google ma na to swoje sposoby.

Google Ads to reklamy, które wyświetlają się w wybranym miejscu, np. w wyszukiwarce Google czy  na mapach Google. Mogą pojawiać się również w poszczególnych witrynach internetowych, które wyraziły na to zgodę.

Są to reklamy spersonalizowane, które wyświetlają się ze względu na historię wyszukiwania danego komputera. Dzięki temu klient ogląda dokładnie takie reklamy, jakie potencjalnie mogą go interesować.

W Google Ads istnieje możliwość dodawania własnych treści tekstowych, ale przede wszystkim obrazów, które – jeśli tylko zostały przygotowane z dbałością o estetykę – najczęściej są gwarantem sukcesu i zwiększają ilość odwiedzin strony i dokonanych zakupów.

W Google Ads płacisz tylko za wyniki, tj. za realne zainteresowanie klienta Twoim produktem lub usługą. Dzięki temu nie przepalasz budżetu kampanii.

 

Media społecznościowe – niewyobrażalna siła

Kiedy kilkanaście lat temu Facebook raczkował na polskim rynku, był przedmiotem żartów i niewielu wróżyło mu spektakularną karierę. Tymczasem dzisiaj jest miejscem, w którym ludzie zarabiają pieniądze, często całkiem spore. Jak możesz działać w mediach społecznościowych?

Po pierwsze – bądź tam! Social media są tak ogromną przestrzenią, że znajdzie się tam miejsce dla każdej branży, ogrodowej także.

Rzetelnie prowadź profil firmy i staraj się przyciągać zainteresowanie atrakcyjnymi treściami.

Nie bazuj wyłącznie na zasięgach organicznych, czyli tych, które generują się same, bez dodatkowych środków na reklamę. To one oczywiście cieszą najbardziej, jednak czasem można za reklamę zapłacić. W mediach społecznościowych możesz reklamować konkretny post, stronę ogółem czy dany produkt. Możesz tym samym zwiększać ruch w swojej witrynie www lub budować społeczność zaangażowanych klientów.

Aplikacje zarówno Facebooka, jak i Instagrama, które służą do prowadzenia kampanii, są dość intuicyjne. Określaj w nich grupy odbiorców, by Twoje kampanie trafiały do odpowiednich osób.

 

Lokalne radio, telewizja i prasa

Czy w dobie mediów społecznościowych ktoś jeszcze korzysta z takich form reklamy? Oczywiście! Wszystko jednak zależy od Twojej grupy docelowej. Jeśli na etapie jej ustalania dostrzeżesz, że Twoi potencjalni klienci czytają lokalne gazety i słuchają lokalnego radia, nie wahaj się z uruchomieniem tam choćby próbnej kampanii reklamowej. Może skutecznie zwiększyć sprzedaż, zwłaszcza wtedy, gdy Twoją grupą docelową są osoby, które z mediów społecznościowych i Internetu korzystają w ograniczonym zakresie.

 

Kampanie reklamowe lokalnych firm – ile to kosztuje?

Określenie „kampania reklamowa” kojarzy się z dużym przedsięwzięciem, na które trzeba wydać równie duże pieniądze. Na szczęście jest to skojarzenie błędne. Kampanie reklamowe z użyciem Google AdWords, a także mediów społecznościowych mogą zamykać się w kwotach między kilkadziesiąt a kilkaset złotych. Wszystko zależy tu od Ciebie, bo samodzielnie określasz budżet, jaki planujesz na dane miejsce. Możesz ustawiać również budżety dzienne, np. 10 zł, zachowując przy tym pełną kontrolę wydatków.

Ceny reklam w lokalnych gazetach również startują od kilkudziesięciu złotych, przy czym zależy to od wielkości reklamy. Nie zapominaj jednak o sponsorowanych treściach, np. wywiadach. Ciekawa rozmowa z Tobą lub Twoim pracownikiem pomoże zbliżyć do Twojej firmy potencjalnych klientów. Za reklamę w radiu i telewizji zapłacisz nieco więcej, choć wiele tu zależy od jej długości i tego, jaki czas antenowy wybierzesz na jej nadawanie.

 

Usługi, produkty czy firmę – co reklamować?

Część przedsiębiorców gubi się, nie wiedząc, czy powinni reklamować firmę ogółem, czy też poszczególne produkty i usługi. Cóż, na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Najbezpieczniej jest dbać o reklamę zarówno marki, jak jej produktów i usług. Zwiększenie rozpoznawalności marki i stopniowe zapisywanie się w świadomości klientów jest bardzo cenne. Pozwoli zyskać odbiorców, którzy zostaną na długi czas. Jeśli jednak klient trafia do firmy dzięki reklamie danego produktu, a produkt rzeczywiście jest dobry, również istnieje szansa na to, że zostanie na stałe. Na produktach i usługach warto się skupić również wtedy, gdy pojawiają się nowości, promocje lub wyprzedaże.

Czytaj dalej w e-wydaniu!

PEŁNE E-WYDANIE