❗❗❗Zostań Liderem Trendów❗❗❗📣Zgłoś się i zdobądź prestiżowy certyfikat Lidera Biznesu❗❗❗📣  

Wywiad: Chomik Gdów

Podziel się

Po niemal 30 latach działalności firma Chomik może poszczycić się wieloma imponującymi dokonaniami. O tym, jak rodzinna hurtownia, wyspecjalizowana początkowo w sprzedaży słoi szklanych, dzięki determinacji i ciężkiej pracy stała się jednym z liderów branży „dom i ogród” w Polsce i na rynkach międzynarodowych opowiada Piotr Świeży, Sales Manager firmy Chomik M Świeży Sp. J.

Jak u progu 30-lecia działalności można podsumować rozwój firmy Chomik? Jakie cele udało się Państwu zrealizować ostatnio i jakie sukcesy osiągnęła spółka?

Przede wszystkim cieszy nas stabilny i konsekwentny rozwój przedsiębiorstwa. Gdy patrzymy na historię Chomika, widzimy, jak długą drogę przeszliśmy. To są codzienne małe kroczki, a także kroki milowe, takie jak nowe inwestycje, budowa kolejnych hal czy rozszerzanie asortymentu na nowe kategorie produktów i segmenty rynku.

Dużym sukcesem jest wprowadzenie na rynek i umocnienie marki własnej GardenLine. Efektem 5-letniej pracy jest prężnie rozwijający się i świetnie rozpoznawalny na rynku brand obejmujący około 1500 produktów z kategorii akcesoriów i architektury ogrodowej.

W kończącym się roku Chomik po raz kolejny został uhonorowany w rankingu miesięcznika Forbes „Forum Firm Rodzinnych 2021”. Wcześniej już czterokrotnie otrzymywał Diamenty Forbesa. Rozwój firmy widać także po danych dotyczących zatrudnienia, które wzrosło do 180 osób.

 

Jak oceniają Państwo kończący się właśnie rok w branży ogrodniczej w Polsce i Europie? Co przyniósł nam 2021 r. i czy zmiany te będą miały trwały wpływ na funkcjonowanie rynku?

Obiektywnie był to dla przedsiębiorstw bardzo trudny rok. Z powodu pandemii zostały przerwane łańcuchy dostaw, a koszty transportu wzrosły dramatycznie. Na przykład ceny frachtów podskoczyły prawie 10-krotnie do poziomu 12-15 tys. dolarów za kontener. Importerzy muszą się borykać z takimi problemami, jak braki miejsc na statkach, skok kursu dolara do złotówki czy wzrost cen surowców, co przekłada się na podwyżki cen u producentów.

Inflacja producencka na rynkach dalekowschodnich wzrosła ostatnio do najwyższego poziomu od 26 lat. Chiny borykają się z potężnym niedoborem energii i przestojami w fabrykach, co ma swoje reperkusje dla gospodarki we wszystkich regionach świata. Już dziś śmiało można powiedzieć, że ceny nie wrócą do poziomu sprzed pandemii, a wręcz przeciwnie, raczej poszybują w górę.

W tej sytuacji trudno nie być zadowolonym, że Chomik od początku pandemii nie tylko nie stracił, a nawet zdecydowanie zwiększył sprzedaż. Odnotowujemy dynamiczny wzrost, zwłaszcza w branży ogrodowej. Dzięki związaniu się z wiarygodnymi dostawcami, mogliśmy zapewnić naszym klientom nieprzerwane dostawy zamawianych przez nich produktów. W tych trudnych czasach jest to olbrzymi sukces.

 

 

W mijającym roku w końcu zapaliło się zielone światło dla organizacji targów ogrodniczych. W jakich wydarzeniach wystawienniczych braliście Państwo udział? Jak można je ocenić?

Cała branża z utęsknieniem wyczekiwała imprez targowych, które są niezwykle ważnymi wydarzeniami dla rozwoju biznesu. Radość z udziału w targach było widać zarówno wśród wystawców, jak i odwiedzających. Największe targi, w których braliśmy udział w mijającym roku, to Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA w Poznaniu. Byliśmy obecni także na Międzynarodowej Wystawie ZIELEŃ TO ŻYCIE & FLOWER EXPO POLSKA w Warszawie.

Tegoroczne imprezy targowe zaowocowały wieloma nowymi kontaktami biznesowymi i konkretnymi zamówieniami złożonymi zarówno przez dotychczasowych, jak i nowych klientów. Szczególnie pozytywnie oceniamy Targi GARDENIA, na których wystawiliśmy największe w dotychczasowej historii Chomika stoisko targowe i jedno z największych w tej edycji wydarzenia. Jego budowa była dużym wyzwaniem, ale przyniosła też spektakularne owoce.

 

Na jakich działaniach koncentrujecie się Państwo obecnie i jakie inwestycje firma planuje zrealizować w najbliższej przyszłości?

Pierwszy i najważniejszy cel to zapewnienie towaru dla naszych klientów w obecnej trudnej sytuacji na światowych rynkach, którą krótko opisałem wcześniej. Właśnie jesteśmy na etapie zatowarowania na 2022 r. Klienci odwiedzają nasze wzorcownie, aby na miejscu obejrzeć i sprawdzić towar oraz złożyć zamówienia.

W zbliżającym się roku planujemy oddanie do użytku kolejnej hali o powierzchni blisko 1000 m². W dalszych planach jest budowa następnych dwóch hal wysokiego składowania o łącznej powierzchni 7000 m².

 

Firma Chomik sukcesywnie poszerza swoje portfolio asortymentowe. O jakie ciekawe nowości ostatnio się ono wzbogaciło? Jaka jest Państwa strategia na rozbudowę oferty?

Wprowadzamy nowe produkty marki własnej GardenLine w zakresie architektury ogrodowej. Wśród nich są nowoczesne meble ogrodowe, różnego rodzaju produkty innowacyjne. Rozwijamy także dział Home&Decor, a więc meble, stoły, krzesła i modne dodatki.

Wyszukiwanie nowości też jest utrudnione z powodu ograniczeń w podróżach do Chin. Na szczęście radzimy sobie z tymi problemami dzięki temu, że mamy własne biuro w ChRL i przedstawicieli na miejscu.

 

Jakie są Państwa prognozy dotyczące zbliżających się świąt Bożego Narodzenia? Czy to będzie dobry sezon?

Z naszej perspektywy sezon zapowiada się dobrze. Udało się nam zatowarować w 100% w produkty bożonarodzeniowe. Nasi klienci otrzymali zamówione towary. Sądząc po wynikach poprzedniego sezonu, spodziewamy się wysokiej sprzedaży, tym bardziej, że udało się nam zaoferować bardzo konkurencyjne ceny, co w dzisiejszych okolicznościach jest naprawdę dużym wyzwaniem.

Wiemy jednak, że wielu importerów miało duże problemy i nie zatowarowało się na czas z powodu opóźnień po stronie producentów i w transporcie. Oczywiście niewiadomą pozostaje, w jakim stopniu na decyzje zakupowe klientów detalicznych wpłyną ogólne podwyżki cen energii, i w konsekwencji wszystkich innych produktów. Kolejna niewiadoma to rozwój sytuacji związanej z pandemią, choć doświadczenia ub.r. pokazują, że w sytuacji lockdownu sprzedaż szybko i sprawnie przenosiła się do Internetu.

 

Jakie są Państwa najbliższe plany? Czym firma zaskoczy swoich odbiorców w 2022 r.?

Z początkiem grudnia rozpoczynamy Targi Ogrodnicze w Chomiku, czyli nasze wewnętrzne targi zatowarowania na nowy sezon. Zapraszamy naszych dotychczasowych i nowych klientów do przyjazdu do Chomika, zapoznania się z ofertą produktów i nowościami, a także złożenia zamówień. Zdecydowana większość towarów, około 85% wolumenu, jest już w naszych magazynach lub w drodze. Duża część firm zatowarowuje się na sezon już w grudniu, a w obecnej sytuacji szczególnie zachęcamy do tego naszych klientów, aby mogli skorzystać z niższych cen. Zdajemy sobie sprawę z tego, że kolejne partie importowanych produktów będą znacznie droższe. Firmy, którym uda się zamówić towary z aktualnych stoków magazynowych bądź tych zakontraktowanych, zdobędą przewagę konkurencyjną na rynku i łatwiej będzie im je sprzedać.

Jeśli chodzi o nasze niespodzianki na nowy sezon, oczywiście nie mogę wszystkiego zdradzić, bo nie byłoby zaskoczenia, o które chodzi (śmiech). Na razie musi wystarczyć informacja, że w naszej ofercie pojawią się najwyższej jakości produkty z kategorii BBQ, wśród nich nowoczesne grille i akcesoria. Więcej o nowościach i ofercie artykułów do ogrodu dowiedzą się ci, którzy zechcą odwiedzić nas w trakcie targów zatowarowania. Więcej na ich temat można znaleźć na naszej stronie internetowej, a na dedykowanej podstronie można się zarejestrować i umówić na wizytę. Serdecznie Państwa zapraszamy!

 

Pełna treść wywiadu w e-wydaniu!