❗❗❗Zostań Liderem Trendów❗❗❗📣Zgłoś się i zdobądź prestiżowy certyfikat Lidera Biznesu❗❗❗📣  

Gorąca sprzedaż grilli i produktów BBQ

Podziel się

Pandemia COVID-19 i towarzyszący jej renesans zainteresowania ogrodnictwem miały kolosalny wpływ na globalny wzrost popytu na asortyment do grillowania. Z danych firmy badawczej The Business Research Company wynika, że już w 2020 r. segment BBQ na świecie zanotował imponujący wynik 7,96 mld dol., a w ub.r. mógł osiągnąć nawet 8,43 mld dol. przy średniorocznej stopie wzrostu wynoszącej 5,9%.

Światowa hossa rynku ogrodniczego wybitnie sprzyja światowemu rynkowi produktów do grillowania. Z danych agencji informacyjnej Grand View Research wynika, że jeszcze w 2018 r. jego wartość sięgała 4,79 mld dol. Kolejne fale pandemii, większa troska konsumentów o zdrowie, wprowadzane ograniczenia i restrykcje sprawiły, że grillowanie stało się ulubioną rozrywką i sposobem relaksu dla hobbystów na całym świecie, co istotnie przełożyło się na wzrost zapotrzebowania na asortyment BBQ pod każdą szerokością geograficzną.

Prognozy dla tego rynku nadal są bardzo optymistyczne. Jak podaje The Business Research Company, do 2025 r. może on zwiększyć swoją wartość nawet do 10,38 mld dol., jeśli rokroczna dynamika wzrostu utrzyma się na poziomie 5%.    

 

Amerykańska tradycja

Ameryka Północna pozostaje niekwestionowanym liderem sprzedaży grilli i asortymentu uzupełniającego ze sprzedażą na poziomie 2,8 mld dol. i udziałami w światowym rynku przekraczającymi 33% według The Business Research Company. Nic dziwnego, w Stanach Zjednoczonych grillowanie jest stylem życia, hobby i ulubioną rozrywką całych rodzin. Co interesujące, w ostatnich latach niezwykle ważnym rynkiem zbytu dla grilli stała się Kanada. Producenci oraz dystrybutorzy wiążą z nią wielkie nadzieje, podobnie jak z niektórymi wschodzącymi rynkami, m.in. Indiami i Chinami, które dają wiodącym graczom szansę na uzyskanie większych udziałów w globalnym torcie sprzedaży.

Należy zaznaczyć, że segment BBQ na świecie jest bardzo skoncentrowany. Karty w tej branży rozdaje 10 wiodących operatorów, którzy w 2020 r. wygenerowali aż 76,22% światowej sprzedaży produktów do grillowania – wynika z analiz The Business Research Company. Co więcej, firmy chętnie jednoczą siły i oczekuje się, że częściej będą się konsolidowały, aby zoptymalizować gigantyczne koszty produkcji, transportu i dystrybucji, poszerzyć portfolio asortymentowe i dotrzeć na nowe rynki.

 

Europejskie ambicje

Kraje Europy Zachodniej w sprzedaży grilli wciąż dzieli spory dystans od Ameryki Północnej. Niemniej stanowią one drugi najważniejszy rynek zbytu dla asortymentu BBQ, do czego oprócz poprawy stopy życiowej Europejczyków, przyczynia się m.in. młoda klasa średnia i wzrost popularności posiłków na świeżym powietrzu. Największymi miłośnikami grillowania nadal są nasi zachodni sąsiedzi i w ciągu nadchodzących lat prawdopodobnie się to nie zmieni. Dynamika sprzedaży produktów BBQ w Niemczech ma utrzymać się na poziomie 5,5% w ciągu kilku nadchodzących lat. W grille chętnie inwestują ponadto Francuzi, Hiszpanie i Włosi. Analitycy agencji All The Research szacują, że cały europejski rynek produktów do grillowania ma rosnąć w średniorocznym tempie wynoszącym 5,1% co najmniej do 2026 r.

Trzeba podkreślić, że w najbliższej przyszłości koniem pociągowym sprzedaży grilli w naszym regionie może stać się Europa Środkowo-Wschodnia ze średnioroczną stopą wzrostu 7,3%. Oprócz tego prognozuje się, że na znaczeniu zyskają kraje Ameryki Południowej, m.in. Meksyk i Brazylia, a także kraje afrykańskie.      

 

Innowacje zwiększają popyt

Rozwój innowacyjności i premiery produktowe ciągle są jednym z filarów zadowalającej sprzedaży produktów do grillowania na świecie. Producenci wciąż mają wiele do zaoferowania zarówno w kategorii tradycyjnych grilli węglowych czy gazowych, jak i hybrydowych: gazowo-węglowych oraz elektrycznych. Obecnie grille dostępne na rynku mają m.in. szeroki zakres opcji przygotowywania potraw – od wędzenia do podsmażania w wysokich temperaturach, cyfrową regulację temperatury i inteligentne czujniki, które uruchamiają się co pół minuty dla lepszej kontroli temperatury i procesu przyrządzania potraw. Interesującą nowinką są grille ceramiczne o grubych ścianach, które gwarantują szybkie i wydajne przygotowywanie potraw przy równoległym rozprowadzaniu się ciepła. Wysoka podaż grilli i wielość oferowanych rozwiązań sprawia, że sprzedaż tego asortymentu wymaga specjalistycznej wiedzy sprzedawców. Nic dziwnego, że według The Business Research Company aż 92,7% udziałów w sprzedaży grilli mają sklepy stacjonarne i w ciągu kilku najbliższych lat to się najpewniej nie zmieni. Dlatego naprawdę warto rozważyć wprowadzenie asortymentu BBQ do oferty centrum ogrodniczego.

 

Większe potrzeby

Europejczycy nadal najczęściej sięgają po tradycyjne grille węglowe, ale na rynku można dostrzec nowe tendencje. Na znaczeniu zyskują m.in. grille płytowe, na których przygotowywane jedzenie nie ma bezpośredniego kontaktu ze źródłem ciepła. Rośnie też zainteresowanie grillami hybrydowymi i elektrycznymi. Te ostatnie – ze względu na możliwość kontroli temperatury, kompaktowe rozmiary, mobilność, estetykę i zdolność bezdymnego przyrządzania potraw w domu i ogrodzie – mają notować największe wzrosty sprzedaży w ciągu 5 nadchodzących lat.

W Polsce na zakup markowych i innowacyjnych grilli stawia coraz więcej konsumentów. Potrzeby i wydatki związane z przyjęciami BBQ w naszym kraju wciąż rosną. Z danych Inquiry wynika, że niemal 2/3 osób, które planowały w ub.r. imprezę grillową, zamierzało na ten cel przeznaczyć budżet od 51 do 200 zł – to o 10% więcej niż w 2020 r. Liczba konsumentów, którzy postanowili wydać więcej niż 200 zł, zwiększyła się natomiast w stosunku do 2020 r. o 9%.  

Kwota przeznaczona na imprezę grillową

Ile pieniędzy planujesz wydać na zakupy związane z imprezą grillową?

TOP 5 - sposób robienia zakupów na grilla

Jak opisałbyś planowane zakupy związane z imprezą grillową?

Z raportu „Grillowe zwyczaje Polaków” przeprowadzonego na zlecenie Coca-Cola Poland Services wynika, że aż 81% badanych przyznało, że grilluje przynajmniej raz w ciągu roku. Co istotne, imprezy grillowe są tak samo popularne wśród kobiet jak i mężczyzn, mieszkańców wsi oraz większych i mniejszych miast – niezależnie od poziomu dochodów i wykształcenia, jak ustalili eksperci Inquiry. Biorąc pod uwagę fakt, że liczba Polaków organizujących grillowanie w majówkę zwiększyła się z 60% w 2020 r. do 75% w ub.r., można założyć, że nadchodzący sezon grillowy przyniesie satysfakcjonujące wyniki finansowe producentom, dystrybutorom i detalistom.

CZYTAJ DALEJ